Externe dieselkachel voor de bus.
Onze camperbus verwarmen we elektrisch. Een stukje vloerverwarming en een keramisch vast gemonteerd kacheltje. Vijftien jaar naar alle tevredenheid gebruikt. Als het koud is zoeken we dus een paal op.
Nu konden we tot voor kort ook aan de 230V bij mijn dochter die met haar partner en kinderen Tiny House woont. Zij zijn zelf vrijwel zelfvoorzienend, maar er is ook op het terrein een gezamenlijk 230V punt. Eén aantal keren gebruikt, maar laatst bleek dat mijn kacheltje teveel van het goede was. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. En tja dan ga je toch naar een alternatief kijken. Na wat speurwerk kwam ik op de goedkope diesel-heaters van Vevor uit. Daar vond ik een mooi kacheltje voor €144. Dat zijn andere prijzen dan die van Webasto of Eberspacher.
Ik hoef helemaal geen ingebouwde dieselkachel. Staat mij zelfs tegen met dit goedkope spul. Kortom, het doel is de kachel extern aan te sluiten en alleen mee te nemen, als we verwachten hem te gebruiken.



De volgende uitdaging is de warme lucht naar binnen brengen. Nu zit er onder het achterlicht van de VW T5 een kunststof paneeltje. Daar kun je een klepje van maken. Op het internet zijn er diverse voorbeelden. Zoals op dit Engelse forum. Of kijk het volgende filmpje:
Meestal wordt hier een 230V aansluiting gerealiseerd, maar een ingang voor een diesel-heater en een 12V aansluitpunt kan natuurlijk ook.
Om dit te realiseren bij Temu extra slang gekocht €5,92, slangverbinders €3,01en een PowerCon stekker en stopcontact. €2,63 en €1,43.




Achter het paneeltje zit nog een tweede extra kunsstof paneel. Voor een CEE is er dan te weinig ruimte, maar voor mijn doel kan deze blijven zitten.

De beste plek voor de aansluiting is het plaatwerk aan de buitenkant. Dit is daar enkelwandig en kom je achter de binnenbekleding uit. Meer naar binnen moet je door meer lagen metaal en kom je in de bagageruimte uit. Eerst de juiste plaats voor de invoer slang bepalen.

Dan met een gatenzaag van 65mm een gat gemaakt. Daaronder de aansluiting voor het stopcontact. Tot slot ook nog een gat voor de kabel van de koolmonoxideschakelaar die bij de kachel zit. Dat is natuurlijk vooral bedoeld voor als je de kachel binnen zet. Het ding zit er echter bij, dus die hangen we in de bus. Voor het geval dat.

Voor de 12V voeding een stuk kabel gekozen met 2,5mm ader. Dat is voor de stroompiek bij opstarten voldoende. Afgezekerd met 20A. De PowerCon kan nominaal 20A hebben.

Van pianoscharnier twee scharniertjes gemaakt. In het gat een slangverbinder gelijmd en geschroefd. Tot slot nog een magneetje gemonteerd.

Binnen de slang door de wand geleid en de binnenbeplating. Buis komt onder het elektrische kacheltje uit. Simpel vastgezet met een beugeltje.


De volgende uitdaging was de dieselkachel achter de bus positioneren. Ik wilde de kachel niet kaal op de grond zetten. Ten eerste vond ik dat niet zo stabiel en ten tweede wilde ik hem iets meer van de grond, zodat de uitlaat ook vrij van de grond zit. Dat leidde tot verschillende oplossingen, met uiteindelijk het volgende als beste resultaat. Ik heb onder de bus een oog gemonteerd. Vervolgens twee houten blokjes onder de kachel. Aan de voorkant twee gaten voor twee buisjes die met een karabijnhaak aan het oog haken. Aan de achterkant twee buisjes voor pootjes. Donor, een oude rugzak. Met dat oranje kleurt het er ook nog eens mooi bij.


Mij oriënterend op met name YouTube, leerde ik dat de bijgeleverde uitlaat stiller kan. De eerste modificatie betreft de buis. Dit is een simpele geperst buis, terwijl er ook Eberspacher is, wat gewonden buis is en dubbelwandig. Althans de originele. De namaak a €6,54 die ik besteld heb, is weliswaar wel gewonden, maar het dubbelwandige kan ik niet ontdekken. Hij is echter wel stiller. Daarover later meer.

De tweede modificatie is het toevoegen van een extra demper. Advies is om te kiezen voor de identieke als bijgeleverd bij de heater. Dit is een simpel ding. Binnenin zit een veer en wat dempingsmateriaal. Je kunt er doorheen kijken. Er bestaat ook vrijwel identieke waarbij de buisjes niet in het midden zitten, maar meer bovenin. De gassen maken binnenin een bocht. Daarmee verhoog je de weerstand, terwijl testen aangeven, dat deze niet stiller is. Je kunt ook nog geavanceerdere kopen. Daarvoor geldt een waarschuwing. Deze schijnen weliswaar meer te dempen, maar de weerstand is dermate hoog, dat ik verschillende reacties ben tegengekomen over oververhitte heaters die dan uitslaan.
Kortom een identieke besteld voor €6,60.


Voor €1,97 nog een haaks bochtje erbij, voor direct onder het kacheltje. Dat maakt het monteren van de uitlaat een stuk eenvoudiger. De namaak Eberspacher buis heb ik wel iets moeten aanpassen. Deze is 24mm terwijl die bij de bijgeleverde 25mm is. Opgelost met een eindstukje van de originele buis. Het geribbelde gedeelte schroeft min of meer in de haakse bocht. Dat zit goed vast, waarmee daar geen slangklem nodig is. Dat maakt de installatie weer eenvoudiger.



Hoeveel scheelt dit nu in geluid. Op YouTube heeft iemand een aardige test gedaan:
Ik heb zelf ook wat testjes gedaan. Met een decibelmeter op de telefoon op 1 meter van de uitlaat recht achter de bus. Ik heb steeds over 1 minuut gemeten, wat dan een gemiddelde geeft. Dit over 3 opstellingen: Bijgeleverde massieve buis met 1 demper. De gewonden buis met 1 demper. De gewonden buis met 2 dempers. De kachel heeft 6 standen. Ik heb iedere opstelling vervolgens gemeten bij stand 1 en stand 4.
Nu is dit natuurlijk een amateuristische meting. Geen geijkte de meter. Er is omgevingsgeluid, wat de metingen beïnvloed. Dus voor wat het waard is.

Opstelling 1. Massieve buis met 1 demper. Stand 1 en stand 4. Let dus op wat gemiddeld gemeten is, het getal onder AVG.



Opstelling 2. De gewonden buis met 1 demper. Bij stand 1 geeft dit een reductie van 3,1dB. Bij stand 4 geeft dit een reductie van 2,9dB.



Opstelling 3. Gewonden buis met 2 dempers. Bij stand 1 meet ik 0,2dB verschil t.o.v. de situatie met 1 demper. Bij stand 4 meet ik 2dB verschil. Vergelijken we dit met opstelling 1, met dus de bijgeleverde massieve buis en 1 demper, meet ik bij stand 1; 3,1dB verschil. Bij stand 4 meet ik 4,9dB verschil. Dat lijkt weinig, maar decibel wordt gemeten op een logaritmische schaal. In geluid wat je ervaart is dit veel.


Voorzichtige conclusie.
De gewonden buis geeft een verschil van zo’n 3 dB. Aanrader dus. Een extra demper voegt daar nog eens een 2 dB aan toe bij stand 4 van de kachel. Bij stand 1 is de toevoeging miniem. Maar dan meten we ook nog maar 51,3 dB. Hoe hoger dus de stand van de kachel, hoe meer geluid dus, hoe groter het effect van de extra demper.
De kosten aan nieuwe aanschaf subtotaal €175,10. Daar vanaf nog €5 korting van Vevor en €5 van Temu. Netto dus €165,10.
De rest aan kleinmateriaal e.d. uit eigen voorraad.
Al met al zeer tevreden met het resultaat.

Op het Camperforum kreeg ik de tip HVO100 diesel te gebruiken. Dus de gewone diesel eruit geheveld en HVO100 erin. Van zichzelf ruik je dat spul al veel minder. Maar zeker ook op de uitlaat maakt dit zeker verschil. Je ruikt de heater vrijwel niet meer. Aanrader dus.
Het mooie van dit kacheltje is, dat je hem voor meerdere doeleinden kunt gebruiken. Ik heb hem dus ook geschikt gemaakt voor verwarming van mijn houtwerplaats.
