Externe dieselkachel voor de bus.

Onze camperbus verwarmen we elektrisch. Een stukje vloerverwarming en een keramisch vast gemonteerd kacheltje. Vijftien jaar naar alle tevredenheid gebruikt. Als het koud is zoeken we dus een paal op.
Nu konden we tot voor kort ook aan de 230V bij mijn dochter die met haar partner en kinderen Tiny House woont. Zij zijn zelf vrijwel zelfvoorzienend, maar er is ook op het terrein een gezamenlijk punt. Eén aantal keren gebruikt, maar laatst bleek dat mijn kacheltje teveel van het goede was. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. En tja dan ga je toch naar een alternatief kijken. Na wat speurwerk kwam ik op de goedkope diesel-heaters van Vevor uit. Daar vond ik een mooi kacheltje voor €144. Dat zijn andere prijzen dan die van Webasto of Eberspacher.
Ik hoef helemaal geen ingebouwde dieselkachel. Staat mij zelfs tegen met dit goedkope spul. Kortom, het doel is de kachel extern aan te sluiten en alleen mee te nemen, als we verwachten hem te gebruiken.

De volgende uitdaging is de warme lucht naar binnen brengen. Nu zit er onder het achterlicht van de VW T5 een kunststof paneeltje. Daar kun je een klepje van maken. Op het internet zijn er diverse voorbeelden. Zoals op dit Engelse forum. Of kijk het volgende filmpje:

Meestal wordt hier een 230V aansluiting gerealiseerd, maar een ingang voor een diesel-heater en een 12V aansluitpunt kan natuurlijk ook.
Om dit te realiseren bij Temu extra slang gekocht €5,92, slangverbinders €3,01en een PowerCon stekker en stopcontact. €2,63 en €1,43.

Achter het paneeltje zit nog een tweede extra kunsstof paneel. Voor een CEE is er dan te weinig ruimte, maar voor mijn doel kan deze blijven zitten.

De beste plek voor de aansluiting is het plaatwerk aan de buitenkant. Dit is daar enkelwandig en kom je achter de binnenbekleding uit. Meer naar binnen moet je door meer lagen metaal en kom je in de bagageruimte uit. Eerst de juiste plaats voor de invoer slang bepalen.

Dan met een gatenzaag van 65mm een gat gemaakt. Daaronder de aansluiting voor het stopcontact. Tot slot ook nog een gat de kabel van de koolmonoxideschakelaar die bij de kachel zit. Dat is natuurlijk vooral bedoeld voor als je de kachel binnen zet. Het ding zit er echter bij dus die hangen we in de bus. Voor het geval dat. Voor de 12V voeding een stuk kabel gekozen met 2,5mm ader. Dat is voor de stroompiek bij opstarten voldoende. Afgezekerd met 25A.

Van pianoscharnier twee scharniertjes gemaakt. In het gat een slangverbinder gelijmd en geschroefd. Tot slot nog een magneetje gemonteerd. Het stopcontact op de foto is hier tijdelijk nog Speakon. Ik meende dat bij de stekker het stopcontact zat, volgens de advertentie, maar dat bleek niet zo te zijn. Dus deze nabesteld.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *